مطالب عمومی دندانپزشکی

چگونه از نخ دندان استفاده کنیم

روش صحیح استفاده از نخ دندان

استفاده از نخ دندان نقش بسيار مهمي در رعايت بهداشت دهان و دندان دارد. نخ دندان پلاك ها و باكتري‌هايي را از بين مي‌برد كه مسواك شما به آنها دسترسي ندارد. اگر شما نخ دندان نزنيد در نظافت بيش از يك سوم سطح دندانتان كوتاهي كرده‌ايد. پلاك‌هاي دنداني عامل اصلي بيماري‌هاي لثه مي‌باشند. با حداقل يك بار استفاده از نخ دندان در طي روز، شانس به وجود آمدن اين پلاك‌ها به شدت كاهش مي‌يابد.

روش استفاده از نخ دندان:

1.از یک نخ دندان مناسب که در داروخانه ها به وفور یافت می شود، یک تکه به اندازه ی 35-30 سانتیمتر ببرید.

2- نخ رادور انگشتان وسط دو دست بپيچيد و آن را با انگشت شست و سبابه مهار كنيد.

3- نخ دندان را با انگشت شست و سبابه طوري بگيريد كه حدود دو سانتي متراز نخ بين انگشتانتان محصور شود تا تسلط شما به حركت نخ افزايش يابد.

4- حركت انگشتان جهت سهولت در کار با نخ دندان خیلی مهم است. از انگشتان شست جهت استفاده در دندان های فک بالا و از انگشتان سبابه جهت پاک کرن دندان های پایین استفاده کنید.

5- نخ دندان را به آرامی به دور هر دندان بلغزانید و در حین انجام این کار نخ را محکم و کشیده نگه دارید.

6- نخ را به صورت منحني دور دندان گرد كنيد و به آرامي آن را تا زير ناحيه آزاد لثه ببريد و به سمت بالا حركت دهيد. اين حركت را دو يا سه بار تكرار كنيد.

7- هیچگاه نخ دندان را با فشار بین دندان‌ها وارد نکنید، زیرا باعث آسیب به لثه‌ها می‌شود. بلکه آن را به آرامی میان دندان‌ها حرکت دهید.

8- بعد از استفاده از نخ دندان مسواك بزنيد. اين موثرترين روش براي جلوگيري از پوسيدگي دندانها و بيماري هاي لثه است.

“نکته ی مهم در استفاده از نخ دندان این است که بعد از نخ کشیدن هر دندان، آن را کمی بچرخانید تا برای پاک کردن مواد غذایی از بین دندان دیگر، همیشه نخ تمیز به کار برده شود”

چند توصیه هنگام استفاده از نخ دندان:

1- نخ دندان را حتما به لثه ی مجاور دو دندان بکشید تا خوب تمیز شود. شاید در اوایل از لثه خون بیاید، ولی بعد از مدتی که لثه خوب تمیز شد، خونریزی کاهش پیدا خواهد کرد. در صورت ادامه ی خونریزی حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. احتمالا به جرم گیری نیاز خواهید داشت.

2- در صورتی که نخ دندان هنگام استفاده در بین دندان ها، رشته رشته یا پاره شود، احتمالا سه مشکل وجود دارد:

  • یکی پوسیدگی بین دو دندان.
  • دوم وجود جرم در آن قسمت از دندان.
  • سوم پرکردگی نامناسب دندان که باعث پاره شدن نخ خواهد شد که در هر سه صورت باید به دندانپزشک مراجعه کنید و نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید.

3- بهتر است قبل از مسواک زدن، اول با نخ دندان بین دندان ها را خوب تمیز کنید و بعد مسواک بزنید.

4- اگر دچار پوسیدگی دندان یا پرکردگی نامناسب یا بیماری لثه باشید، استفاده از مسواک و نخ دندان مشکل شما را حل نخواهد کرد و باید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا سلامتی دندان هایتان مطمئن شوید. بعد با خیال راحت به بهداشت دهان و دندان خود برسید و هر 6 ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید.

چند توصیه هنگام استفاده از نخ دندان:
1- نخ دندان را از یک طرف دیواره ی دندان وارد کرده و موقع خارج کردن از دیواره مقابل خارج کنید، یعنی نخ دندان یک حلقه ی کامل بین دو دندان مجاور بزند.
2- نخ دندان را حتما به لثه ی مجاور دو دندان بکشید تا خوب تمیز شود. شاید در اوایل از لثه خون بیاید، ولی بعد از مدتی که لثه خوب تمیز شد، خونریزی کاهش پیدا خواهد کرد. در صورت ادامه ی خونریزی حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. احتمالا به جرم گیری نیاز خواهید داشت.

3- در صورتی که نخ دندان هنگام استفاده در بین دندان ها، رشته رشته یا پاره شود، احتمالا دو مشکل وجود دارد: یکی پوسیدگی بین دو دندان. دوم وجود جرم در آن قسمت از دندان.البته پرکردگی نامناسب دندان هم باعث پاره شدن نخ خواهد شد که در هر سه صورت باید به دندانپزشک مراجعه کنید و نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید.

4- بهتر است قبل از مسواک زدن، اول با نخ دندان بین دندان ها را خوب تمیز کنید و بعد مسواک بزنید.

5- اگر دچار پوسیدگی دندان یا پُرکردگی نامناسب یا بیماری لثه باشید، استفاده از مسواک و نخ دندان مشکل شما را حل نخواهد کرد و باید حتما به دندانپزشک خانوادگی خود مراجعه کنید تا سلامتی دندان هایتان مطمئن شوید. بعد با خیال راحت به بهداشت دهان و دندان خود برسید و سالی یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید.

منبع : RANDENTIST.INFO

دیدگاهتان را بنویسید