راهنما و آموزش ابزارهای دندانپزشکی

رابردم چیست؟ چرا در زمان شیوع ویروس کرونا بهتر است از رابردم استفاده کنیم؟ + فیلم آموزشی

آموزش استفاده از رابردم در دندانپزشکی مخصوصا در زمان بیماریهایی مانند کرونا

رابردم وسیله‌ای است برای جداسازی و ایزولاسیون محیط عمل که در کارهای مختلف دندان‌پزشکی نظیر اندودونتیکس، ترمیمی، کودکان و پریو به کار می‌رود. در این دوره بدلیل شیوع ویروس کرونا استفاده از رابردم بسیار مرسوم شده است.

رابردم ازآسپیره یا بلعیده‌شدن اتفاقی وسایل کوچک، مواد یا محلول‌های شستشو دهنده جلوگیری می‌کند. همچنین بیمار را در برابر صدمات حاصل از وسایل چرخشی یا دستی محافظت می‌کند. رابردم محیط خشک و تمیز و دید بهتری برای دندان‌پزشک فراهم می‌کند و خطر انتشار بیماری‌های عفونی را کاهش می‌دهد. در زیر فیلم آموزشی نحوه بستن رابردم بصورت خیلی ساده با همکاری جناب آقای دکتر افشین کاووسی تهیه شده است.

چرا دندان‌پزشکان از رابردم استفاده نمی‌کنند؟

دندان‌پزشکان معتقدند استفاده از رابردم وقت‌گیر و پر درد سر است، تهیه رادیوگرافی از دندان همراه رابردم مشکل است، مخارج درمان را افزایش می‌دهد و بیمار هنگام استفاده از آن احساس راحتی نمی‌کند؛ ضمن اینکه قرار دادن کلامپ رابردم‌گاه منوط به انجام یک تزریق اضافه در لثه بیماراست و دیواره‌های ضعیف دندان را با خطر شکستگی روبرو می‌کند.

اما نکته جالب توجه این است که در یک پژوهش آماری، بیشتر دندان‌پزشکان علت اصلی عدم استفاده از این وسیله را نداشتن عادت کاربرد رابردم ذکر کردند و بستن آن را کاری آکادمیک و منحصر به دوران دانشجویی دانستند. آن‌ها معتقد بودند با افزایش تجربه کاری، توانایی ایزوله کردن دندان با رول پنبه را دارند و لزومی به استفاده از رابردم نمی‌بینند.

استفاده از رابردم در دندانپزشکی
استفاده از رابردم در دندانپزشکی

اما اگر دندان‌پزشکان برای یک بار هم که شده، خود را جای بیماری می‌گذاشتند که برای درمان ریشه دندانش مجبور است طعم ناخوشایند و گزنده‌ محلول‌های شستشو دهنده کانال را تجربه کند به تمام مصائب قرار دادن رابردم بر دهان بیمارشان تن در می‌دادند و از آن استفاده می‌کردند. مگر اینکه ادعا کنند هنگام درمان ریشه از محلول‌های شستشو دهنده نظیر هیپوکلریت سدیم یا کلرهگزیدین استفاده نمی‌کنند و دغدغه آلوده شدن کانال‌های دندان با بزاق آلوده به باکتری را ندارند؛ که متاسفانه در موارد بسیاری اینچنین نیز هست.

شرکت فاراطب پیشرو ارائه دهنده ابزارآلات رابردم که شامل:  پانچ رابردم  ،  فورسپس رابردم در دومدل ،   فریم رابردم در سه سایز و  کلمپ رابردم در بیست و پنج مدل. 

دیدگاهتان را بنویسید