اخبار دندانپزشکی و پزشکی

نکاتی درباره ارتودنسی ثابت که احتمالاً نمی دانید!

نکاتی درباره ارتودنسی ثابت که احتمالاً نمی دانید!

[ad_1]

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، ارتودنسی ثابت چیست و چه تفاوتی با ارتودنسی متحرک دارد؟ در ارتودنسی ثابت، نگین‌هایی بر روی دندان به منظور اعمال فشار بر روی دندان‌ها و مرتب سازی آن‌ها گذاشته می‌شود که به آن‌ها براکت گفته می‌شود. به این دلیل که در این روش امکان جابه‌جایی براکت‌ها توسط خود فرد وجود ندارد، به آن ارتودنسی ثابت گفته می‌شود. اگر دندان‌های مرتبی ندارید، فاصله میان دندان‌هایتان شما را آزار می‌دهد و به دلیل کجی و بهم ریختگی دندان‌ها نمی‌توانید عمیقاً لبخند بزنید، می‌توانید با درمان ارتودنسی ثابت این مشکلات را برطرف کنید.

چه زمانی برای درمان نامنظمی دندان‌ها از ارتودنسی ثابت استفاده می‌شود؟

اینکه کدام یک از روش‌های ارتودنسی (ثابت و متحرک) برای دندان‌های شما مناسب‌تر است، به تشخیص ارتودنتیست بستگی دارد. چنانچه کجی و نامرتبی دندان‌ها جزئی باشد، ترجیح بر استفاده از براکت‌های متحرک خواهد بود. اما اگر عدم تراز دندان‌ها بیشتر باشد، بهترین درمان ارتودنسی ثابت است. در این روش درمانی متخصص با توجه به شدت و نوع مشکلات دندان‌های بیمار، عیوب زیر را برطرف خواهد کرد:

اصلاح پیشروی شدید یکی از فک‌ها به جلو

اصلاح فاصله زیاد میان دندان‌ها

رفع مشکل کراس بایت

برطرف کردن مشکل کراودینگ به دلیل کوچک بودن فک

مدت زمان ارتودنسی ثابت چقدر است؟

طول درمان ارتودنسی ثابت بسته به وضعیت دندان‌ها، دو سال است. در شرایطی ممکن است درمان ارتودنسی بیش از دو سال نیز به طول بی‌انجامد. طولانی بودن روند درمان ارتودنسی را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین معایب این روش دانست.

ارتودنسی ثابت در چند مرحله انجام می‌شود؟

در روند درمان با روش ارتودنسی ثابت، لازم است که بیمار ماهی یک بار توسط دندانپزشک معاینه شود. در این جلسه، کش یا فنرهای میان دندان‌ها فعال شده و این ممکن است ایجاد کمی احساس درد برای یک هفته اول پس از معاینه کند. توجه داشته باشید که روند درمان ارتودنسی ثابت کند است بنابراین بیش از هر چیزی در طول درمان به صبوری نیاز خواهید داشت. مراحل ارتودنسی ثابت به صورت زیر خواهد بود:

قالب گیری دندان‌ها

عکس رادیولوژی

عکس رنگی ارتودنسی

قرار دادن براکت‌های بر روی دندان‌ها

تنظیم جلسات معاینه به صورت منظم

خارج کردن براکت‌ها و استفاده از نگهدارنده

با مراجعه به یک کلینیک ارتودنسی می‌توانید به صورت دقیق‌تر از مراحل ارتودنسی ثابت و متحرک مطلع شوید.

دستگاه‌های ارتودنسی در روش ثابت، چگونه به دندان‌ها متصل می‌شود؟

ارتودنسی ثابت دو فک یا تنها یک فک بدون همکاری و دخالت مستقیم بیمار صورت می‌گیرد. گاهی اوقات ممکن است برای ایجاد فضای خالی دندانپزشک اقدام به کشیدن یک یا چند دندان کند. شروع اقدامات ارتودنسی با چسباندن بریس یا براکت‌های کوچکی بر روی دندان انجام می‌گیرد. پس از چسباندن این براکت‌ها بر روی دندان، آن‌ها با یک سیم نازک به یک دیگر متصل می‌شوند. سپس برای نگه داشتن این سیم‌ها بر سر جای خود، آن‌ها را با کمک یک کش لاستیکی محکم می‌کنند.

کدام یک از انواع روش‌های ارتودنسی ثابت بهتر است؟

آیا می‌دانید روش‌های متفاوتی برای انجام ارتودنسی ثابت وجود دارد؟ انتخاب نوع ارتودنسی ثابت از سوی دندانپزشک و با توجه به نوع مشکل دندان‌های بیمار صورت می‌گیرد. ارتودنسی ثابت را به طور کلی می‌توان به ۳ دسته تقسیم بندی کرد:

۱. ارتودنسی با براکت‌های سرامیکی

۲. ارتودنسی لینگوال

۳. ارتودنسی با براکت‌های فلزی

۴. ارتودنسی با براکت‌های دیمون

ارتودنسی با براکت های سرامیکی

یکی از انواع پرطرفدار ارتودنسی ثابت دندان، درمان با براکت‌های سرامیکی هستند. مزیت این روش ارتودنسی، همرنگ بودن براکت‌ها با رنگ دندان‌ها است. قرار گرفتن براکت‌هایی فلزی برای مدت زمان دو سال بر روی دندان موضوعی است که برخی به خاطر آن از انجام ارتودنسی ممانعت می‌کنند. با ارتودنسی ثابت سرامیکی که جلوه زیباتری به دندان‌هایتان می‌‎دهد، این چالش به سادگی قابل رفع خواهد بود.

ارتودنسی لینگوال

برخلاف دیگر انواع ارتودنسی که براکت‌ها بر روی سطح جلویی دندان چسبانده می‌شوند، در روش ارتودنسی ثابت لینگوال بریس‌ها به پشت دندان‌ها متصل می‌شوند. چنانچه نمی‌خواهید براکت‌ها دیده شوند می‌توانید این روش درمان را پیش بگیرید. اما چرا این روش علی‌رغم نتایج مثبتی که به همراه داشته، طرفداران کمتری دارد؟ به عنوان برخی از معایب ارتودنسی لینگوال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رعایت بهداشت و تمیز نگه داشتن براکت‌ها در این روش دشوارتر است.

ممکن است صحبت کردن را کمی با مشکل مواجه کند.

براثر وارد شدن فشار به زبان، ایجاد احساس درد و آزار در این ناحیه می‌کند.

هزینه مراحل ارتودنسی در این روش نسبت به دیگر روش‌ها بیشتر است.

ارتودنسی با براکت های فلزی

یکی از رایج‌ترین شیوه‌های ارتودنسی، ارتودنسی با براکت‌هایی از جنس فلز است. احتمالاً بریس‌های فلزی را بیش از براکت‌های سرامیکی بر روی دندان‌های افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته‌اند دیده باشید. این روش ارتودنسی که براکت‌های آن عموماً از جنس استیل هستند در زبان عامیانه با عنوان سیم کشی دندان شناخته می‌شود.

چگونه بهترین کلینیک ارتودنسی را پیدا کنیم؟

پیدا کردن یک کلینیک معتبر برای انجام ارتودنسی ثابت چندان کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد چراکه ارتودنتیست باید تخصص و مهارت بالایی در این زمینه داشته باشد. همان‌طور که گفته شد درمان ارتودنسی حداقل به ۲ سال زمان نیاز دارد بنابراین پیگیری‌های دندانپزشک در جلسات معاینه پس از ارتودنسی بسیار حائز اهمیت است.

توصیه ما به شما این است که برای پیدا کردن کلینیک ارتودنسی توجه زیادی داشته باشید و صرفاً برای پرداخت هزینه کمتر به دندان‌پزشکانی که تخصص و مهارت بالایی در این زمینه ندارند مراجعه نکنید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

[ad_2]
منبع

دیدگاهتان را بنویسید