مطالب عمومی دندانپزشکی

جرم‌گیری دندان

جرم‌گیری دندان
[ad_1]

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، این داستان برای همه ما آشناست! برای جلسه کاری یا قرار ملاقات مهمی آماده شده اید و در ذهن‌تان کلی برنامه چیده‌اید. آن فرد وارد می‌شود، با او دست می‌دهید و با اولین روبوسی دنبال راه فرار می‌گردید. آن قدر که دهانش بدبوست، حاضر نیستید حتی مکالمه عادی را با او ادامه دهید.

پاسخ اینجاست؛ جرم دندان او را دچار بیماری لثه کرده است و باعث بوی بد دهان می‌شود.

جرم دندان چیست و چگونه تشکیل می‌شود؟

هر بار که مسواک می‌زنیم و نخ دندان می‌کشیم سطح دندان‌ها کاملاً تمیز و پاک می‌شود.

اما حدود نیم ساعت بعد، جرم دندان شروع به تشکیل می‌کند و چند ماه بعد نیاز به جرم گیری دندان خواهیم داشت!

بعد از مسواک زدن، مواد موجود در بزاق ما شروع به رسوب کردن روی دندان می‌کنند و لایه‌ای به نام پلاک دندان تشکیل می‌دهند. این لایه بسیار مفید است و از دندان حفاظت می‌کند و فلوراید را در دسترس دندان قرار می‌دهد. بنابراین حتی اگر ما غذا هم نخوریم باز این لایه روی دندان تشکیل می‌شود.

جرم گیری دندان چیست؟

این پلاک دندان به راحتی با مسواک و نخ دندان از سطح دندان تمیز می‌شود اما اگر چند روز روی دندان باقی بماند به مرور آهکی می‌شود و به صورت رسوب سنگی به دندان متصل می‌ماند و در این حالت به آن جرم دندان می‌گوییم.

این جرم محل بسیار مناسبی برای میکروب‌هاست و به مرور زمان باعث بیماری لثه، خونریزی لثه و تحلیل استخوان لثه می‌شود و التهاب ایجاد می‌کند.

جرم گیری و بروساژ دندان چیست؟

طی جرم گیری، جرم‌ها از سطح دندان و ریشه برداشته می‌شوند. پس از این کار، کمی خشونت روی سطح دندان یا ریشه باقی می‌ماند. برای صاف کردن آن و برداشتن بقیه رنگدانه های چسبیده به دندان، از خمیر پروفیلاکسی یا پامیس استفاده می‌شود و با برس روی دندان زده می‌شود. این، تفاوت جرم گیری و بروساژ دندان است.

به مجموعه این کارها جرم گیری و بروساژ دندان می‌گویند.

علت جرم دندان چیست؟

مهم‌ترین علت تشکیل سریع جرم در دهان ما این است که مسواک مناسبی نداریم یا به روش درستی مسواک نمی‌زنیم.

* در بعضی مناطق دهان مثل قسمت نزدیک به زبان در دندان‌های جلویی فک پایین دسترسی خوبی برای مسواک وجود ندارد و موقع مسواک زدن به خوبی تمیز نمی‌شود.

برای پاک کردن جرم پشت دندان جلو استفاده از مسواک کودکان با سرهای کوچک‌تر توصیه می‌شود.

دقت کنید که تنها با صرف زمان کافی است که می‌توان مطمئن بود تمام دندان‌ها به خوبی تمیز شده‌اند.

* بعضی افراد دارای بزاقی هستند که مواد معدنی زیادی دارد و تشکیل جرم در این افراد بیشتر است. برای این دسته از افراد مسواک زدن بیشتر و جرم گیری دندان توصیه می‌شود.

* افرادی که مواد مخدر و سیگار مصرف می‌کنند، جرم دندان بیشتری دارند.

* کسانی که داروهایی مختلف مصرف می‌کنند که دهانشان را خشک می‌کند جرم بیشتری دارند. مثلاً داروهای ضدافسردگی، داروهای کاهش فشارخون و …

هزینه جرم گیری دندان ۹۹

قیمت جرم گیری دندان ۹۹، بر اساس میزان جرم دندان و جلسات موردنیاز برای این کار، بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان است.

نحوه جرم گیری دندان

به طور کلی دو نوع جرم دندان وجود دارد؛

۱. جرم دندان بالای لثه: این جرم به راحتی قابل دیدن است و اگر بیمار در آینه مشاهده کند، جرم پشت دندان جلو خود را خصوصاً در فک پایین می بیند.

۲. جرم دندان زیر لثه: معمولاً جرم باعث می‌شود که لثه ورم کند و بخشی از جرم زیر لثه مخفی شود، در چنین حالتی نیاز است که آن بخش مخفی شده هم برداشته شود.

دو روش جرم گیری دندان داریم: روش اول که قدیمی تر است و به صورت وسایل دستی انجام می‌شود، این روش امروزه کمتر استفاده می‌شود، مگر برای افرادی که دچار بعضی بیمارهای تنفسی خاص هستند.

در روش دوم جرم گیری با دستگاه کویترون یا جرم گیری با اولتراسونیک است که رواج بیشتری دارد.

آیا جرم گیری دندان درد دارد؟

این کار معمولاً بدون درد است، مگر حساسیت که در بالا به آن اشاره شد و به زودی رفع می‌شود. اما بدانید که فواید جرم گیری دندان بیشتر از کمی حساسیت است.

جرمگیری دندان ضرر دارد؟

دقت کنید که از عوارض جرم دندان، از بین رفتن لثه و استخوان و نهایتاً لق شدن دندان به مرور زمان است و این دندان لق حتی اگر سالم و بدون پوسیدگی باشد، نهایتاً می‌افتد.

پس برای جلوگیری از این اتفاق باید جرم دندان را برداشت.

جرم گیری دندان در خانه

حتماً شما هم در صفحات غیرعلمی اینستاگرام توصیه‌های مختلفی در مورد جرم گیری دندان با جوش شیرین یا سرکه سیب و … دیده اید.

باید بدانید که این روش‌ها باعث برداشتن جرم دندان نمی‌شوند و می‌توانند باعث آسیب به مینای دندان هم شوند.

آیا جرم گیری دندان با بلیچینگ دندان فرق دارد؟

بله، جرمگیری مواد خارجی و لکه‌هایی که به سطح دندان چسبیده اند را پاک می‌کند، اما بلیچینگ به داخل دندان نفوذ می‌کند و کل بدنه دندان را روشن‌تر می‌کند.

جرم گیری دندان چند وقت یک‌بار انجام شود؟

بعضی افراد حتی نیاز به مراجعه هر دو ماه دارند و بعضی هر چند سال. مهم است که سالی یکبار برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

[ad_2]

منبع

دیدگاهتان را بنویسید