اخبار دندانپزشکی و پزشکی

درمانهای دندانپزشکی و فشار خون بالا

درمانهای دندانپزشکی و فشار خون بالا

[ad_1]


به گزارش روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی بابل، دکتر فاطمه صیادی متخصص بیماریهای دهان و عضو هیات علمی، درباره تاثیر فشار خون بالا در درمانهای دندانپزشکی مطالبی را بیان کردند.

فشار خون بالا چیست ؟

هایپرتنشن یا پرفشاری خون،  بالا رفتن غیر طبیعی فشار شریانی است که در صورت عدم درمان و تداوم می تواند کشنده باشد . افراد مبتلا به فشار خون بالا ممکن است علائم یا نشانه های بالینی را برای سال ها نشان ندهند اما در نهایت می تواند به ارگانهای مختلف در بدن از جمله کلیه ها ، قلب ، مغز و چشم آسیب برساند

فشار خون در 4 مرحله طبقه بندی میشود :

 








 

فشار سیستولی mm Hg

فشار دیاستولی mm Hg

طبیعی

کمتر از 120

کمتر از 80

پیش فشار خون بالا

139 – 120

89 80

فشار خون بالا مرحله 1

159 -140

99 90

فشار خون بالا مرحله 2

160 و بیشتر

100 و بیشتر

درمان های دندانپزشکی

فشار خون بالا نه تنها برای سلامت عمومی  بدن مهم است بلکه مراقبتهای دندانپزشکی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد به همین دلیل دندانپزشکان و متخصصین دندانپزشکی  طی مراجعه بیماران و قبل از انجام هر نوع درمان، فشار خون بیماران را اندازه گیری می کنند .

از آنجایکه بسیاری از افراد در سال  2 بار به دندانپزشک مراجعه میکنند اندازه گیری فشار خون طی این مراجعات می تواند احتمال پی بردن به این بیماری را افزایش دهد.

قبل از انجام درمان های دندانپزشکی برای بیمار مبتلا به فشار خون بالا، باید به دو سوال مهم پاسخ داده شود :

  • خطرات مربوط به درمان در این بیمار چه هستند ؟
  • در چه سطحی از فشار خون ، درمان غیر ایمن است ؟

منابع تا فشار خون 180 روی 110 میلی متر جیوه را برای انجام کارهای اورژانسی دندانپزشکی مجاز دانسته اند که البته لازم است فشار خون بیمار با داروهای خوراکی پایین آورده شود و با بیمار بعد از درمان دندانپزشکی تحت پیگیری یک ساعته در قرار بگیرد .

بیمارانی که فشار خون بالا دارند ممکن است نتوانند یکسری ازخدمات دندانپزشکی را تا زمانی که میزان فشارشان به یک حد نرمال برسد ، دریافت نمایند . از جمله پرکردن دندان، درمان ریشه دندان ( عصب کشی ) کشیدن دندان که و میتواند بر روی بالا رفتن فشار خون تاثیرگذار باشد و ممکن است باعث بروز حملات قلبی در بیمار شود.

بیمارانی که فشار خون بالا دارند، ممکن است تحت تاثیر ماده بیحسی دندانپزشکی که حاوی منقبض کننده عروقی هستند هم قرار گیرند، لذا استفاده از این نوع داروی بیحسی باید محدود شود ( 2 کارپول یا کمتر ) و یا از بی حسی موضعی فاقد منقبض کننده عروقی استفاده شود تا از بروز موارد اورژانسی پزشکی یا عوارض ناشی از آن مثلا بالا رفتن فشارخون جلوگیری شود .

بیماران باید به یاد داشته باشند که داروهای فشارخون هم  روی سلامت دهان تاثیر می گذارند.

برخی از این داروها منجر به مشکلاتی مثل خشکی دهان می شوند که می تواند منجر به پیامدهایی مانند پوسیدگی  دندان ها ، مشکل در جویدن ، بلع ، صحبت کردن ، سوزش دهان و عفونت قارچی  شود . البته گاهی احساس خشکی دهان به صورت گذرا است .   

در صورت کاهش شدید بزاق میتوان داروی فشار خون را با مشورت پزشک تعویض نمود . تو صیه های دیگر جهت کنترل خشکی دهان شامل جرعه جرعه یا مزه مزه کردن مکرر آب ، آب نبات های بدون قند ، کاهش مصرف قهوه ، اجتناب از مصرف دهان شویه های حاوی الکل و استفاده موضعی از فلوراید با غلظت بالا به صورت ژل و یا دهان شویه می باشد.

 برخی از  داروهای فشار خون میتوانند منجر به افزایش حجم لثه و متعاقب آن خونریزی لثه ایی و مشکل در جویدن شوند . اکثر این موارد با  داروی نیفیدیپین مرتبط است . این اثر وابسته به دوز دارو است و با رعایت بهداشت دهان و دندان تا حد زیادی می توان بروز آن را کاهش داد و یا با مشورت پزشک داروی بیمار را تغییر داد .

هچنین دندانپزشکان باید تداخلات دارویی داروهای ضد فشار خون را با داروهایی که معمولا بعد از درمان دندانپزشکی جهت کنترل درد و یا عفونت برای بیمار تجویز میکنند را در نظر بگیرند . به طور مثال ممکن است اثر بخشی داروهای ضد فشار خون با استفاده طولانی مدت از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی ( NSAIDs ) کاهش پیدا کند هر چند استفاده از این داروها برای روزهای محدود از اهمیت بالینی کمی برخوردار است.

 

 

[ad_2]
منبع

دیدگاهتان را بنویسید