اخبار دندانپزشکی و پزشکی

تغذیه و بهداشت دهان و دندان در ماه رمضان

تغذیه و بهداشت دهان و دندان در ماه رمضان

[ad_1]

تغذیه و بهداشت دهان و دندان در ماه رمضان

به گزارش روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی بابل دکتر محمد مهدی نقیبی استادیار بخش سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی 10 نکته بهداشتی برای جلوگیری از بوی بد دهان و سلامت دندان ها در ماه مبارک رمضان عنوان نمودند.

تغذیه مناسب

  1. از خوردن مواد غذایی بودار مثل سیر و پیاز در وعده های سحری و افطاری بپرهیزید. در عوض استفاده از ادویه های معطر مثل هل یا سبزیجات معطر مثل رزماری و نعنا مورد تاکید است.
  2. کاهش بزاق دهان بدلیل ساعات بلند روزه داری یکی از علل مهم بوی بد دهان در روزه داران است. لذا در فاصله زمانی افطار تا سحر و بویژه در وعده سحری باید 2 تا 3 لیوان آب نوشید.
  3. یکی از مواد غذایی که کمک به افزایش میزان بزاق دهان حین روزه داری میکند؛ پنیر است. لذا توصیه میکنیم که پنیر را بعلت وجود فسفات در آن که منجر به کاهش اسیدیته دهان میشود، در وعده های غذایی خود بگنجانید. ضمنا پنیر یکی از مواد غذایی است که باعث کاهش پوسیدگی دندان می شود.
  4. مصرف ویتامین C  همراه غذا مانند انواع لیمو، پرتغال، هندوانه، خربزه و… می‌توانند از رشد باکتری‌ها در بدن جلوگیری کنند. همچنین ویتامین C  از خستگی نیز جلوگیری می کند. نکته: ویتامین C  که به صورت طبیعی و از خوراکی و میوه‌ها جذب بدن می‌شود، بوی خوش دهان را نیز موجب می‌شود.
  5. مصرف میوه نسبت به آب میوه از بابت مقدار قند، کنترل چاقی، دیابت و نیز کاهش پوسیدگی دندان ها موثرتر است.

 

موارد بهداشتی دهان و دندان

  1. مسواک زدن با تمیز کردن مواد غذایی باقیمانده در دهان، اجازه تخمیر آنها توسط باکتریهای دهان را از بین برده و احتمال بوی بد دهان را کاهش میدهد. نخ‌ کشیدن دندان‌ها روش بسیار مناسبی برای برداشتن خرده‌های خوراکی ها از لابه‌لای دندان‌ها و حفظ سلامت دندان است و در آخر قرقره کردن با آب‌ نمک یا دهانشویه های مناسب، ضمن حفظ سلامت دهان  و دندان موجب بوی خوش برای آن می شود. برای جلوگیری از خشکی دهان نیز می‌توانید طی روزه چند بار دهان خود را شستشو دهید نکته مهم این است که حین مسواک زدن، هرگز مسواک زدن زبان را فراموش نکنید.

لازم به ذکر است مسواک‌های برقی اثربخشی بیشتری به نسبت مسواک‌های دستی و سنتی دارند و می‌توانند مناطقی از سطح دهان را که به کمک مسواک دستی نمی‌توان به درستی تمیز کرد پاک کنند.

  1. مهمترین ماده ای که در خمیر دندان‌ها وجود دارد فلوراید است که سبب استحکام دندان‌ها، جلوگیری از ایجاد حفره و در نتیجه باعث کاهش بروز پوسیدگی دندان می‌شود. حداقل زمان مسواک زدن با خمیردندان باید 2 دقیقه باشد توضیح اینکه یک دقیقه زمان لازم است تا فلوراید داخل خمیردندان خارج شده به سطح دندان برسد و یک دقیقه هم برای تاثیرگذاری بر دندان ها زمان می برد به همین منظور بهتر است خارج از محیط سرویس بهداشتی مسواک زده شود. آبکشی دندان‌ها با حداقل آب پس از استفاده از مسواک و خمیر دندان نیز می‌تواند خطر بروز پوسیدگی دندان‌ها را تا ۲۵ درصد کاهش دهد.
  2. استفاده از وسایل کمکی بهداشت دهان و دندان، چون مسواک بین دندانی نیز درجلوگیری از پوسیدگی دندان بسیار اثرگذار است. مسواک بین دندانی به ویژه برای جلوگیری و درمان عفونت لثه کاربرد فراوان دارد و سبب ترمیم لثه و از بین رفتن عامل‌های عفونت زا می‌شود.
  3. پیشنهاد می‌شود هنگام روزه از چوب مسواک استفاده کنید. چوب مسواک یک مسواک سنتی و اسلامی است که پیامبر(ص) مصرف آن را توصیه کرده‌ است. این چوب مسواک طبیعی، برای دندان‌ها بسیار مفید است.شاخه گیاه مسواک و مواد طبیعی موثر در آن، باعث ازبین رفتن باکتری‌ها و پلاک‌های دندان و دهان شده و با بیماری‌های دهان مبارزه می‌کند.

 

پیشگیری از پوسیدگی

  1. خوردن انواع تنقلات از جمله شیرینی‌ها، قهوه دارای شکر، خوراکی‌های دارای کربوهیدرات تصفیه شده چون چیپس، بیسکوئیت، شکلات، آبنبات میتوانند زمینه ساز بروز پوسیدگی و تشنگی بیشتر شوند بهتر است مصرف آنها محدود شود.
  2. از سیگار کشیدن بپرهیزید. اصولا یکی از علل بوی بد دهان استفاده از سیگار است. شاید ماه رمضان فرصتی باشد برای ترک این عادت.

 

[ad_2]
منبع

دیدگاهتان را بنویسید