اخبار دندانپزشکی و پزشکی

اقدامات اداره کل تجهیزات پزشکی در ۶ ماهه اول سال ۹۹

اقدامات اداره کل تجهیزات پزشکی در ۶ ماهه اول سال ۹۹

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری مهر، سید حسین صفوی، گفت: با توجه به نام گذاری سال ۱۳۹۹ به نام «جهش تولید» از سوی مقام معظم رهبری و همچنین سیاست‌های ابلاغی وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در حمایت از تولید داخل، شاهد رشد ۱۶۰ درصدی تعداد شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات و ملزومات پزشکی نسبت به سال ۱۳۹۷ می‌باشیم.

وی بیان داشت: تعداد تولیدکنندگان فعال حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی که از اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی پروانه ساخت دریافت نموده اند، از ۵۳۰ شرکت در ابتدای سال ۹۷ به ۶۲۸ شرکت در ابتدای سال ۱۳۹۸ و در حال حاضر به بیش از ۸۶۰ شرکت افزایش داشته است و شاهد رشد ۶۰ درصدی در تعداد تولیدکنندگان نسبت به سال ۱۳۹۷ می‌باشیم.

صفوی افزود: افزایش ثبت بیش از ۶۵۸۰ پرونده در سال ۱۳۹۷ در سامانه صدور پروانه ساخت تجهیزات و ملزومات پزشکی برای تولید داخل بابت مواد اولیه و قطعات ساخت به ۹۷۳۰ پرونده، بیانگر هدف گذاری سیاست‌های کلان وزارت بهداشت در راستای جهت دهی و برنامه ریزی حمایت از تولید داخل و جهش تولید است.

وی بیان داشت: به منظور تحقق جهش تولید فقط در سه ماهه اول امسال تخصیص ارز دولتی برای واردات مواد اولیه تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی ضروری بیش از ۴۴ میلیون دلار بوده است.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی گفت: با بروز بیماری کرونا از ابتدای اسفندماه ۱۳۹۸، صدور مجوز فوری با حداقل اسناد و با رعایت ضوابط فنی و کیفی برای اقلام ضروری مقابله با کرونا به منظور افزایش تولید و تأمین نیاز داخلی به طوری که تعداد تولیدکنندگان اقلام مرتبط با کرونا که پروانه ساخت دریافت کرده اند به میزان ۶۳۰ درصد رشد و افزایش داشته است و در برخی اقلام همانند کیت تشخیص کرونا، پالس اکسی متر انگشتی و تب سنج که تولیدکننده‌ای نداشتیم، به تولید و حتی صادرات رسیده ایم‌.

وی تاکید کرد: حرکت تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی به سمت اقلام با تکنولوژی بالا و فناوری‌های نوین است که در تولید دستگاه‌های ماشین بیهوشی، تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) و شتاب دهنده خطی در درمان بیماران سرطانی شاهد آن هستیم و صادرات ۳۰ میلیون دلاری تجهیزات و ملزومات پزشکی ساخت ایران به پنج قاره دنیا در سال ۱۳۹۸ محقق شد.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی تولید تجهیزات پزشکی مرتبط با کرونا را به شرح زیر اعلام کرد:

ماسک سه لایه / تعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا: ۱۱ / تعداد تولید کنندگان بعد از شیوع کرونا: ۷۷
ماسک سوپاپ دار / تعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا: ۰ / تعداد تولید کنندگان بعد از شیوع کرونا: ۵۵
البسه کاورال / تعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا: ۲/ تعداد تولید کنندگان بعد از شیوع کرونا: ۴۰
تب سنج مادون قرمز / تعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا: ۰/ تعداد تولید کنندگان بعد از شیوع کرونا: ۲
پالس اکسی متر انگشتی / تعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا: ۰/ تعداد تولید کنندگان بعد از شیوع کرونا: ۱
پالس اکسی متر رومیزی / تعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا: ۲/ تعداد تولید کنندگان بعد از شیوع کرونا: ۲
ونتیلاتور / تعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا: ۳/ تعداد تولید کنندگان بعد از شیوع کرونا: ۳
سی پپ و بای پپ / تعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا: ۲/ تعداد تولید کنندگان بعد از شیوع کرونا: ۲
دستکش معاینه لاتکس و وینیلتعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا: ۶/ تعداد تولید کنندگان بعد از شیوع کرونا: ۷
کیت‌های تشخیص و تحقیقاتی کرونا به روش‌های Elisaو Real Time PCR/ تعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا: ۰ / تعداد تولید کنندگان بعد از شیوع کرونا: ۶
کیت استخراج RNA ویروس کرونا/ تعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا: ۰/ تعداد تولید کنندگان بعد از شیوع کرونا: ۴
جمع تعداد شرکت‌های تولید کننده / تعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا: ۲۷/ تعداد تولید کنندگان بعد از شیوع کرونا: ۱۹۹

صفوی در پایان افزود: به غیر از تعداد شرکت‌های فوق الذکر، همچنین در حوزه تولید ماسک سه لایه توسط تولیدکنندگان غیرصنعتی / گروه‌های جهادی، با ایجاد سامانه خود اظهاری اطلاعات در پورتال اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی imed.ir، تا کنون حدود ۹۵۰ کارگاه تولیدی ماسک نیز ثبت شده است.

[ad_2]
منبع

دیدگاهتان را بنویسید