اخبار دندانپزشکی و پزشکی

۵۰ درصد سالمندان ایرانی دندان ندارند/آمار بالای پوسیدگی دندان ها

مرکز تجمیعی خدمات دندانپزشکی گیلانغرب افتتاح شد

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زالی در مراسم افتتاح مرکز تخصصی دندانپزشکی نیروی هوایی ارتش، با اشاره به نگاه سلامت محور که درطی دوران انقلاب و دفاع مقدس در مجموعه نیروهای مسلح کشور از جمله ارتش به ویژه نیروی هوایی شکل گرفته است، اظهار داشت: یکی از دلایلی که در کشورهای توسعه یافته نیروهای نظامی در رده های بالا و ترازهای نوین متعالی استاندارد در عرصه های بهداشتی و درمان حضور می یابند نشان دهنده سطح بالا و ارزنده بخشی است که با وجاهت تمام در حوزه های ارتش و نیروهای مسلح هستند.

وی افزود: مایه افتخار است که امروز نیروهای مسلح ما در کنار همه برنامه های نظامی و رزمی و آماده سازی دفاعی در حوزه بهداشت و درمان نیز خوش درخشیدند و تاریخ پر افتخار نیروهای مسلح ما به خصوص ارتش و نیروی هوایی مشحون از حضور شما در عرصه های بهداشتی و درمانی است.

به گفته زالی، این افتخارآفرینی در عرصه های دفاع مقدس به اوج خود رسید و تعالی آن را در حضور ارزنده، همگامی و تعامل سازنده و پشتیبانی لجستیک، علمی و خدماتی نیروهای مسلح در عرصه کرونا شاهد بودیم.

وی خاطرنشان کرد: مایه افتخار است که امروز مسئولان ارشد نیروهای مسلح کشوراز یک نگاه عمیق سلامت محور برخوردار هستند. سالیان متمادی در نظام سلامت در جستجوی این بودیم که این پارادایم نهادینه سازی شود و همه مسئولان ارشد کشور به حوزه سلامت به عنوان مهمترین و اهم فصول اجتماعی نگاهی عمیق و متفاوت داشته باشند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران افزود: امروز من به عنوان یکی از کارشناسان حوزه سلامت به این حسن التفات مجموعه نیروهای مسلح به حوزه سلامت و باور عمیقی که در رفتار و سلوک اجتماعی شما تجلی کرده است می بالم.

زالی با اشاره به هزینه های گزاف خدمات دندانپزشکی گفت: امروز در بحث توسعه خدمات دندانپزشکی در کشور یکی از راهبردی ترین و بحرانی ترین مصادیق حضور عزیزان است. خدمات دندانپزشکی در کشور نسبتاً بسیار گران است که بخشی از آن به دلیل گرانی تجهیزات و ملزومات این خدمات است.

به گفته وی، شاید در حوزه سلامت هیچ خدماتی به اندازه خدمات دندانپزشکی وابستگی به مواد و ملزومات و تجهیزات نداشته باشد و متاسفانه در پایان سال ۹۹ قیمت کالاهای مصرفی مورد لزوم در خدمات دندانپزشکی متعارف چندین برابر افزایش داشته است.

زالی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در کشور ما معمولاً از نظر آماری شاخص پرداخت از جیب مردم برای خدمات دندانپزشکی از رنک بالایی برخوردار است و سهم مهمی را به خود اختصاص می دهد. بنابراین توسعه هر گونه خدمات دندانپزشکی به خصوص در حد استاندارد مایه امتنان است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در پایتخت یادآور شد: در سال های اخیر با توجه به عدم پوشش کافی بیمه ای خدمات دندانپزشکی متاسفانه مردم برای دریافت این خدمات دیر و کم مراجعه می کنند و سرانه مراجعه مردم به دندانپزشکی بسیار پایین است و نسبت به استاندارد جهانی بسیار فاصله داریم.

وی تاکید کرد: امروز استراتژی حفظ دندان در دهان مهم ترین استراتژی دندانپزشکان در جهان است و همه دندانپزشکان متعهد هستند که این استراتژی را در تمامی جوامع انجام دهند اما در کشور ما به دلیل مراجعه دیرهنگام و هزینه های گزاف این خدمات، متاسفانه آمار کشیدن دندان به جای خدمات ترمیمی بسیار بالاتر از استاندارد جهانی است.

وی با اشاره به بالا بودن شاخص های پوسیدگی دندان و بی دندانی در ایرانیان گفت: متاسفانه هر نوجوان ایرانی از سن ۱۲ سالگی به بعد دارای ۵-۲ دندان پوسیده است و در سن ۴۵-۳۵ سالگی این آمار به ۱۳-۱۲ دندان پوسیده می رسد و بیش از ۵۰ درصد سالمندان ایرانی بدون دندان هستند.

زالی افزود: شاخص پوسیدگی دندان در ایرانیان فراتر رفته است و شاخص های بیماری های مربوط به لثه که با کیفیت بهداشت دهان و دندان ارتباط دارد نیز در ایران مطلوب نیست و همه اینها نشان می دهد که ما نیازمند توسعه و گسترش خدمات دندانپزشکی عمومی هستیم.

وی با اشاره به هویت هر یک از مناطق شهرداری تهران گفت: منطقه ۱۳ تهران مزین به شعار پیشگامان انقلاب اسلامی است و بافت متفاوت و جمعیت قابل توجهی دارد. همچنین در تهران با حضور یک میلیون جمعیت شناور مواجه هستیم که به دلیل بافت صنعتی تجاری و نظامی منطقه ۱۳ شاهد حضور حدود ۲۰ هزار جمعیت شناور در این منطقه هستیم. بنابراین استقرار این مرکز تخصصی در این منطقه کار بسیار خوبی است.

زالی در ادامه از تلاش ها و همکاری های ارزنده ارتش، نیروی هوایی و مجموعه نیروهای مسلح در دوران کرونا به طور ویژه قدردانی کرد و گفت: به طور متوسط در تهران حدود ۶۰ درصد از ارائه خدمات به بیماران کرونایی در بیمارستان های دانشگاهی و ۴۰ درصد مابقی توسط سایر سازمان ها و بخش های غیر وابسته به دانشگاه ها ارائه می شود که سهم به سزایی از آن برعهده نیروهای مسلح است.

وی افزود: شاید نگین ارائه خدمات به بیماران کرونایی در منطقه شرق تهران همین بیمارستان بعثت بود که از همان روزهای آغازین شجاعانه به صف مدافعان سلامت در نبرد با کرونا پیوستند و دستاوردهای غرورآفرینی را در این زمینه رقم زدند و کماکان نیز استمرار خدمت رسانی دارند.

زالی خواستار تخصیص بخشی از این کلینیک تخصصی دندانپزشکی به حوزه آموزش همگانی مردم در حوزه بهداشت دهان و دندان شد که می تواند به یک الگوی ممتاز و نوآورانه در این زمینه باشد.

وی همچنین با اشاره به اجرای کوهورت اجتماعی قند و لیپید که در منطقه ۱۳ به عنوان یک طرح کوهورت بزرگ کشوری انجام می شود اعلام کرد می توان زمینه اتصال این طرح و مرکز دندانپزشکی را فراهم کرد تا خدمت رسانی بهتر و مطلوبتری در حوزه بهداشت دهان و دندان نیز در قالب این طرح صورت گیرد.

[ad_2]
منبع

دیدگاهتان را بنویسید