مقالات تخصصی دندانپزشکی

استراتژی‌های کاهش استرس دندانپزشکان در دوران کرونا

استراتژی‌های کاهش استرس دندانپزشکان در دوران کرونا

این مقاله در  انجمن دندانپزشکی آمریکا تالیف شده است و فروشگاه ابزار دندانپزشکی فاراطب پیشرو آنرا به جامعه پزشکی تقدیم می نماید. امید است که نکات موجود در مقاله “استراتژی‌های کاهش استرس دندانپزشکان در دوران کرونا” بتواند به دندانپزشکان فارسی زبان کشور و سرتاسر جهان کمک نماید تا به بهترین شکل بتوانند استرس های احتمالی ناشی از شرایط شیوع بیماری کرونا ( سلامتی، اقتصادی، خانواده، بیماران، اقتصاد جهان، ابهامات کاری در حال و آینده و … ) را به بهترین وجه کنترل نمایند.

قبل از ورود به مقاله از دندانپزشکان محترم و علاقمند به تالیف مقاله دعوت می کنیم تا در صورت تمایل مقالات تالیفی-تحقیقی خود را برای ما ارسال نمایند. مقالات شما همراه با معرفی مختصر شما و ارجاع به سایت شما قابل درج در فروشگاه ابزار دندانپزشکی فاراطب پیشرو خواهد بود.

استراتژی‌های کاهش استرس در دوران شیوع کووید 19

مراقب خودتان باشید!

شیوع بیماری کووید 19، استرس زیادی برای عموم ایجاد کرده و فشار روی پزشک ها از جمله دندان پزشک ها، متخصص بهداشت دندان و دستیاران دندان پزشک بیشتر شده، چرا که آنها برای ارائه خدمات و مهار بیماری تلاش می‌کنند.

سازگاری با محیط‌ها و برنامه‌های کاری مختلف، عادت به تجهیزات محافظتی شخصی ضروری برای انجام مراقبت شخصی و ابهام نسبت به آینده، از جمله عواملی هستند که بر استرس کاری میان دندان پزشک ها تأثیر دارند.

مدیریت یک مطب دندان پزشکی یا ارائه مراقبت‌های دندانی در دوران شیوع کووید 19، می‌تواند به استرس و اضطراب، ترس و حس‌های مشابه منجر شود. نحوه مدیریت این حس‌ها توسط دندان پزشک ها می‌تواند بر سلامت آنها، خدمات ارائه شده به بیماران و همچنین سلامت افراد خارج از حوزه کار تأثیرگذار باشد.

شرایط هر بیماری خاص است، اما شیوع بیماری کووید 19، رفع نیازهای روزانه مردم، تعامل اجتماعی و کار آنها را تحت تأثیر قرار داده است. انجمن روان‌شناسی آمریکا هشدار می‌دهد که در بلندمدت تأثیرات منفی سلامت ذهنی شیوع کووید 19، جدی و طولانی‌مدت خواهد بود.

در دوران شیوع بیماری کویید 19، دندان پزشک ها باید استرس چیست،‌ اقدامات لازم برای مقابله با استرس  و افزایش تاب‌آوری را فراهم کنند و با منابع دریافت کمک آشنا باشند.

مدیریت استرس شغلی و ایجاد تاب‌آوری

شاید بازگشت به کار کمی متفاوت باشد. در وبینار انجمن  دندان پزشکی آمریکا که در مه 2020 ضبط شد، گروهی از سه دندان پزشک از کمیته مشاوره سلامت دندان پزشکی انجمن دندان پزشکی آمریکا، احساسات ترس و عوامل استرس‌زا در گزارش‌های  قبلی دندان پزشک ها، قبل و بعد از بازگشایی مطب‌ها را بررسی کردند.

وبیناری با نام «تأثیر عاطفی: مدیریت سازنده استرس در دوران کووید 19»، یک جلسه پرسش‌وپاسخ با اجراء جان والتر، ام‌ای‌‌ای، LPC، مدیر شبکه بازیابی دندان‌پزشکی جورجیا داشت. او یک برنامه در انجمن دندان‌پزشکی جورجیا برگزار کرده است.

جی‌ ویلیام بین کلیتور، جونیور آلن باد و کورتیس ای ویکسی، استراتژی‌هایی برای دندان‌پزشک‌ها رائه می‌کنند تا آنها بتوانند در کوتا‌مدت، برخی از حس‌ها حول این نگرانی‌‌ها و ابهامات بلندمدت را کاهش دهند.

  • ارتباط با دندان‌پزشک‌های دیگر. از همدیگر استقبال کنید. دکتر کلیتور می‌گویند: «با دندان‌‌پزشک‌ها جدید در شهر صحبت کنید. درباره موضوعات انسانی با هم صحبت کنید، نه موضوعات پزشکی. می‌توانید از طریق فناوری یا قدم‌زنی با فاصله اجتماعی یا دوچرخه‌سواری با هم ارتباط داشته باشید. در هر صورت تبادل نظر با همکاران، یک قدم مفید است.
  • واکنش‌های استرس‌زا را شناسایی و بررسی کنید. توجه داشته باشید که تجربه حس استرس در واکنش به بازگشت به کار در دوران شیوع بیماری کرونا طبیعی است. دکتر ویکسی بیان می‌کند که شما نباید به دنبال مدیریت یا مالکیت ترس افراد، نگرانی یا اضطراب دیگران باشید. در عوض بر مدیریت کنترل تمرکز کنید که سلامت بیماران، کارمندان و تیم شما است.
  • به عنوان رهبر با دیگران ارتباط برقرار کنید. نقش خودتان به عنوان رهبر تیم دندان‌پزشکی را بدانید و احساسات خود را بررسی کنید. دکتر ویکسی پیشنهاد می‌کند بر ارتباط با بیماران تمرکز کنید تا آنها در برای مراجعات بعدی بتوانند آزادانه انتخاب کنند.
  • دوری از انزوا. بیماری‌های عفونی می‌توانند افراد را در ترس و اضطراب منزوی کنند. دکتر کلیتور دندان‌پزشک‌ها را تشویق می‌کند تا خودشان را منزوی نکنند، چون «انزوای اجتماعی» یا به طور کلی انزوا می‌تواند به افسردگی منجر شود.»
  • مراقب خودتان باشید. مراقبت از بیماران، همکاران، دوستان و خانواده می‌تواند به کاهش استرس کمک کند، اما باید مراقب خودتان هم باشید. براساس نظر دکتر کلیتور، «ما انسان هستیم اما کارهای انسانی انجام نمی‌دهیم.» خانم والتر اضافه می‌کند که «مراقب عادت‌ها باشید.»

به طور کلی، راه‌حل‌هایی در ارتباط با دیگران، درخواست کمک و دوری از انزوا پیدا می‌شود. دکتر کلیتور می‌گوید: «ساختار، احساسات را تنظیم می‌کند.» او پیشنهاد می‌کند که برای کاهش ابهام، ساختار را بسازید، هدف را توسعه دهید و از یک مسیر ثابت تبعیت کنید تا ارتباطات اجتماعی تقویت شوند.

مدیریت استرس شغلی و ایجاد تاب‌آوری در دوران کرونا

زمان  و مکان مناسب برای درخواست کمک

براساس نظر مؤسسه ملی ایمنی کاری و سالمت (NIOSH) که بخشی از مراکز جلوگیری و کنترل بیماری است، شیوع بیماری می‌تواند بر سلامت ذهنی تأثیرگذار باشد و می‌توند به مشکلات روان‌شناختی منجر شود که با ترومای ناشی از حوادث برابری می‌کند.

 نبود انگیزه، مشکلات خواب، تمرکز و همچنین حس خستگی و هیجان، فرسودگی کاری، ناراحتی و حتی افسردگی چندان هم غیرمعمول نیست. اگر مشکلات من برطرف نشوند و همچنین حس استرس داشته باشم، این می‌تواند به مشارکت من در مدیریت نابهنجار (مانند افزایش استفاده از الکل، تنباکو و مواد مخدر دیگر یا مشارکت در رفتارهای ناسالم) منجر شود و بیانگر NIOSH‌است.

براساس یک منبع درباره حفظ سلامت پرنسل مراقبت سلامت در دوران ویریوس کرونا و شیوع بیماری‌ها عفونی دیگر «مراقبت از خود، تشویق دیگران به خودمراقبتی، توانایی مراقبت از افراد نیازمند را افزایش می‌دهد.» این منبع از مرکز مطالعات استرس ترومایی، اداره روان‌کاوی، دانشاگه خدمات متحد گرفته شده است.

برای این که به حمایت بیشتر نیاز پیدا نکنید، اقدمات زیر را در نظر بگیرید:

  • مراجعه به یک کارشناس. اگر لازم است به کسی مراجعه کنید، به مطب روان‌شناس یا کلینیک سلامت دندان مراجعه کنید و از روان‌شناس در این زمینه مشورت بگیرید. همچنین می‌توانید فهرست بیمه شرکت از شبکه ارائه‌دهنده‌ها را بررسی کنید. شاید سیاست‌های بیمه شما، برخی از خدمات سلامت ذهنی را شامل شود.  بسیاری از بیمه‌گذاران، مزایای خدمات تلفنی را در واکنش به شیوع یان بیماری افزایش داده‌اند.
  • دریافت کمک محرمانه از برنامه سلامت ایالتی. برنامه سلامت دندان انجمن دندان‌پزشکی آمریکا در کنار برنامه‌های سلامت دندان‌پزشکی ایالتی، یک تیم از دندان‌پزشک‌ها را تشکیل داده‌اند که نگران سلامت گروه‌های همسان خود هستند. دکتر ویکسی می‌گوید: «وقتی بیماران با ما تماس می‌گیرند ما تلفنی با آنها صحبت می‌کنیم.»

مرکز موفقیت حرفه‌ای انجمن دندان‌پزشکی آمریکا، منابع مدیریت استرس را برای دندان‌پزشک‌ها ارائه می‌کند تا آنها با استراتژی‌های مدیریت تقلیل تأثیرات استرس آشنا شوند. برای آشنایی بیشتر با روش‌های مدیریت عوامل‌استرس‌زا بعد از بازگشایی مطب‌ها به سایت ADA.org/wellness و بخش منابع سلامت ذهنی مراجعه کنید.

این مقاله توسط مرکز موفقیت حرفه‌ای انجمن دندان‌پزشکی آمریکا ارائه شده. این مرکز، محتویات مدیریت و ابزارهای حمایت تصمیم‌گیر را با هدف کمک به موفقیت اعضاء، یادگیری و زندگی مناسب ارائه می‌کند. به سایت success.ADA.org مراجعه کنید.

سلب مسئولیت: این مقاله به دنبال ارائه توصیه قانونی نیست. دندان‌پزشکان برای دریافت توصیه قانونی باید با مشاور ، روان شناس یا وکیل مجاز در حوزه کاری آنها مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید