مقالات تخصصی دندانپزشکی

بایدها و نباید‌های دفع پسماندهای دندانپزشکی

بازیافت پسماند دندانپزشکی

فعالیت های دندانپزشکی باید از پروتکل‌های جدید دسترسی دارویی پیروی کنند .

نوشته برایان فاس
به گفته دفتر سیاست ملی کنترل مواد مخدر کاخ سفید، استفاده عمدی از داروهای تجویزی برای مقاصد غیرپزشکی سریع‌ترین مشکل دارویی در کشور است. اعتقاد بر این است که دفع صحیح داروهای ناخواسته با کاهش دسترسی و در دسترس بودن این داروها به جلوگیری از سوء مصرف داروهای تجویزی کمک می کند.

به دلیل تأثیر بالقوه آنها بر ایمنی عمومی و محیط زیست، داروهای استفاده نشده و تاریخ مصرف گذشته باید به عنوان بخشی از یک پروتکل معمولی که همه اقدامات دندانپزشکی باید از آن پیروی کنند دور ریخته شوند. هم اداره مبارزه با مواد مخدر و هم آژانس حفاظت از محیط زیست توصیه می کنند که مراکز مراقبت های بهداشتی از برنامه ای برای دور ریختن داروهای مصرف نشده و تاریخ مصرف گذشته خود به طور منظم پیروی کنند. DEA حداقل هر سه ماه یک بار توصیه می کند.

در حالی که هیچ چیز جایگزین درک کامل استانداردهای مدیریت EPA برای زباله های دارویی نمی شود، در اینجا مروری بر بهترین شیوه های دفع زباله های دارویی است.

نبایدها :

داروهای مصرف نشده یا تاریخ مصرف گذشته خود را در فاضلاب نریزید.

طبق توصیه های قدیمی، بسیاری از مطب های دندانپزشکی داروهای تاریخ مصرف گذشته را در سطل زباله یا در زهکشی می ریزند. EPA اکنون این عمل را ممنوع می کند زیرا عناصر خطرناک را وارد فاضلاب ما می کند. تصفیه‌خانه‌های آب معمولاً برای حذف این داروها مجهز نیستند، بنابراین بسیاری از این زباله‌ها وارد رودخانه‌ها و دریاچه‌ها و در نهایت منابع آب ما می‌شود.

علاوه بر این، برخی از داروهای تاریخ مصرف گذشته به عنوان زباله های خطرناک واجد شرایط هستند. چندین مرحله باید دنبال شود تا آن زباله به درستی بازیافت و به درستی از بین برود.

بازیافت پسماند دندانپزشکی
بازیافت پسماند دندانپزشکی

بایدها:

کارپول های دندانی آغشته به مواد دارویی را به عنوان ضایعات دارویی تلقی کنید

اگرچه کارپول های دندانی که حاوی خون قابل مشاهده هستند یا شکسته شده اند، باید در ظرف یکبار مصرف جمع اوری پسماندهای تیز و برنده پزشکی قرار داده شوند، کارپول های دندانی آغشته به مواد بی حس کننده باقیمانده باید در ظرفی قرار داده شوند که برچسب ضایعات دارویی دارند و به درستی برای سوزاندن به محل مخصوص بازیافت زباله منتقل شوند.

چرا ظرف یکبار مصرف جمع آوری پسماندهای تیز و برنده پزشکی نه؟

زباله های پزشکی ابتدا اتوکلاو شده و سپس دفع می شوند. زباله های دارویی تجزیه نمی شوند و با فاضلاب تولید شده در طی فرآیند اتوکلاو مخلوط می شوند. طبق دستورالعمل های EPA، این می تواند اثرات زیست محیطی منفی داشته باشد، مگر اینکه به درستی توسط سوزاندن تخریب شود.

از خدمات دفع زباله های دارویی یا توزیع کننده معکوس استفاده کنید

الزامات دفع دارو ممکن است گیج کننده باشد، بنابراین از یک سرویس دفع حرفه ای استفاده کنید. آنها می توانند در مورد آنچه که باید انجام دهید و چگونه آموزش می دهند. برخی از خدمات دفع، کانتینرهای مناسبی را ارائه می دهند که شامل دستورالعمل های گام به گام است.

این مراحل را برای تفکیک صحیح زباله و دفع زباله های دارویی خود دنبال کنید.

مرحله 1: زباله های دارویی خود را از زباله های خطرناک زیستی خود جدا کنید.

مطمئن شوید که ضایعات دارویی از ضایعات تیز و پزشکی شما جدا شود. این زباله‌ها متفاوت از یکدیگر تصفیه و دفع می شوند. ضایعات پزشکی ابتدا قبل از تخریب و دفع زمانی که زباله های دارویی معمولاً سوزانده می شوند اتوکلاو می شوند.

مرحله 2: همه مواد کنترل شده را شناسایی کنید.

در مرحله بعد، شما باید هر گونه مواد کنترل شده (مانند مواد افیونی و بنزودیازپین ها) را از بقیه ضایعات دارویی جدا کنید. این مواد را از طریق بازیافت دارویی دور بیندازید.

مرحله 3: زباله های خطرناک را بیرون بکشید.

برخی از داروها توسط EPA به عنوان مواد شیمیایی خطرناک طبقه بندی می شوند. قانون حفاظت و بازیابی منابع فهرست کاملی را مشخص می کند. پسماندهای دارویی خطرناک باید به طور مناسب دفع شوند تا خطر آن برای عموم کاهش یابد. داروهایی مانند وارفارین، لیندان و میتومایسین به عنوان مواد زائد خطرناک در نظر گرفته می شوند. این زباله ها باید مطابق با مقررات محلی دفع زباله ، دفع شوند.

مرحله 4: قرارداد با یک سرویس دفع ضایعات دارویی دارای مجوز.

پس از تمام اقدامات احتیاطی که برای رعایت EPA و DEA انجام داده اید، با همکاری با سرویس دفع زباله دارای مجوز و آگاه می‌توانید از دفع درست زباله‌های پزشکی خود اطمینان داشته باشید.

منبع:انجمن دندانپزشکان امریکا

دیدگاهتان را بنویسید